Texto curatorial / Curatorial discourse

Castellano

El proyecto expositivo "Just being there. Somewhere in Teksas-Land", presenta el archivo fotográfico de Jan Reutt, médico de profesión de origen polaco y gran aficionado de fotografía fallecido en 2003.
El archivo fotográfico cuenta con más de 100 diapositivas realizadas entre los años 70 y 80, principalmente en Polonia, antigua Yugoslavia, Grecia e Italia. Las fotografías son mayoritariamente retratos de la esposa de Jan Reutt realizadas con el fin de deleite personal en forma de proyecciones domésticas, cuyo único público, hasta ahora, solo había sido el autor de las fotos con su esposa y sus familiares más cercanos.

Las fotografías de Jan Reutt se inscriben en un contexto socio-político concreto. El contexto original de la producción de estas imágenes marca su propósito íntimo y las sitúa fuera de los fines ideológicos o arquetípicos de ‘casa’ o ‘familia’ característicos de una imagen pública o de un álbum familiar respectivamente.

El glamour cotidiano y la seriedad del sujeto retratado -esta última típica más bien de las fotografías antiguas, perdida paulatinamente después de la Segunda Guerra Mundial- y la sensibilidad estética compositiva del autor de las imágenes refuerzan la ambigüedad interpretativa de la finalidad de la imagen y su naturaleza marcada por la dicotomía visual entre una imagen ‘privada’ y ‘pública’.

Las fotografías de Jan Reutt, aunque en parte se inscriben en la fotografía de viaje, se distinguen sin embargo por la selección de los momentos aparentemente banales de la vida cotidiana y por su acercamiento formal. Las dos características que suelen ser separadas en la fotografía doméstica popular vienen frecuentemente integradas en la fotografía artística y comercial como es el caso de la moda.

El título de la exposición "Just being there. Somewhere in Teksas-Land" recoge dos conceptos que son la línea conductora en la selección de las fotografías de Jan Reutt.

‘Just being there’ expresa el simple hecho de inmortalizar un momento, el puro estar en un lugar, sin dar importancia al por qué, con el único fin de cristalizar de forma indeleble el Hic et nunc. En el caso de las fotografías de Jan Reutt el 'just being there’ define el ritual fotográfico como acto natural, espontáneo y constante, integrado en la cotidianidad.

En el libro "Photography: A Critical Introduction"(2009), editado por Liz Wells, Patricia Holland escribe: "possibly the most frequent and most important image in anyone's snapshots collection is the simple shot of a subject presenting themselves to the camera, standing perhaps in front of a famous monument or beside a car or house, but basically just "being there"."

‘Teksas-Land’, la metáfora creada por la historiadora Anna Pelka, autora del libro "Teksas-Land. La moda juvenil en la República Popular de Polonia" (2007), sitúa 'el just being there' en el contexto de la producción de la moda aparentemente occidental en la Polonia comunista.

Anna Pelka, especializada en la moda y el diseño y sus implicaciones sociopolíticas en los antiguos países del “Bloque del Este”, comenta:
“La moda en el socialismo, como reflejo del tiempo en que surgió, se formó de la unión de tres elementos inseparables: la autoproducción, los elementos importados de Occidente y los producidos por el propio sistema. Esta unión, no obstante, se orientaba siempre al modelo occidental, símbolo de buen gusto y de elegancia. Ello contrastaba especialmente con la moda producida en Polonia, que, a causa de la escasez, a menudo se asemejaba a los productos occidentales sólo en el nombre, de lo que son ejemplo los vaqueros, los cuales, vendidos bajo marcas que guardaban resonancias americanas como “teksas” o “arizona” (llamados “teksasy” por tal razón), nunca alcanzaron una calidad equivalente. De esta forma, la moda polaca del período comunista se puede describir como “made in Teksas-Land”, es decir, una moda que debía parecer occidental, pero que en realidad nunca lo fue.”

La propuesta curatorial pretende ilustrar la relación entre las condiciones sociales, políticas y artísticas de la dicotomía "público / privado" en la fotografía de Jan Reutt, y cuestionar la trivialización del contexto original de la imagen y la relación proporcional entre lo que vemos y lo que sabemos.




English


The exhibition project "Just being there. Somewhere in Teksas-Land", presents a hereto unpublished photographic archive by Jan Reutt, polish doctor and keen amateur photographer, who passed away in 2003.

The archive is made up of over 100 slides spanning the 70s and 80s, for the most part in Poland, former Yugoslavia, Greece and Italy. The principal subject of the photos are Jan Reutt's wife and her individual style immortalized in a context where fashion was often perceived as a gesture of rebellion to the standardization of taste imposed in Poland by the socialist regime.

The photos of Jan Reutt are situated in an exact socio-political context. The original context of the production of these images underlines its personal intention and places them outside the ideological or archetypical purposes of ‘home’ or ‘family’, characteristic of a public image or of a family album respectively.

The every day glamor and seriousness of the person photographed (the latter rather typical of old photographs before the Second World War) together with the photographer’s composition and aesthetic sensibility, reinforce the ambiguity of the final purpose of these images, marking a visual dichotomy between what is private and what is public.

The photographs of Jan Reutt are in part travel photographs, but stand out because of the choice of seemingly banal everyday moments and at the same time their formality.

These two characteristics don’t usually show up together in typical domestic photography but are often integrated into artistic and commercial photography such as fashion photography .

The title of the exhibition unites two concepts which are the guideline to the selection of the photographs.

“Just being there” expresses the simple fact of immortalising a moment, of being in a place without the importance of why, the sole scope to indelibly cristalize the ‘here and now’. In the case of the photographs of Jan Reutt defines the ritual of photography as a natural constant and spontaneous act integrated into dailyness.

In the book "Photography: A Critical Introduction" (2009) by Liz Wells Patricia Holland writes: "possibly the most frequent and most important image in anyone's snapshots collection is the simple shot of a subject presenting themselves to the camera, standing perhaps in front of a famous monument or beside a car or house, but basically just "being there”.

“Teksas-Land", the metafor created by the historian Anna Pelka, specialist in the socio-political implications of fashion and design in ex ‘eastern block’, places “Just being there” in the context of the production of apparently western fashion in comunist Poland.

Anna Pelka, author of the book “Teksas-Land. Youth fashion in the People’s Republic of Poland”(2007), comments:

“Fashion in socialism, as a reflection of the time from which it emerged, is based on the union of three inseperable elements: independant domestic-production, the importation of western elements and official products by the socialist system itself. This union, nonetheless, orientates itself towards the western model, symbol of good taste and elegance, a model that contrasted in particular with the production of fashion in Poland, which, due to shortage of primary elements, was often similar to western pruducts only in name, examples of which were jeans evoking American imagery such as ‘teksas’ or ‘arizona’( called teksasy ) they never however reached the equivalent in quality. For this reason, Polish fashion from the comunist period can be described as ‘ made in Teksas-land ‘, which is to say, fashion that aspired to emulating its western counterpart but infact never quite did.”

The curatorial proposal pretends to illustrate the relationship between the social, political and artistic terms of the dichotomy ‘private/public’ in the photography of Jan Reutt, and to question the trivialisation of the original context of an image and the proportional relationship between what we see and what we know.